Ebook PERCUMA!!! sorry BOSS, saya terpaksa berhenti kerja

Ebook PERCUMA!!! sorry BOSS, saya terpaksa berhenti kerja
Ebook PERCUMA!!! sorry BOSS, saya terpaksa berhenti kerja

Tuesday 8 April 2014

Vitamin shaklee untuk pesakit thyroid

Vitamin shaklee untuk pesakit thyroid


Grave’s disease. Antibodi di dalam badan menyebabkan tiroid membesar dan mengeluarkan lebih hormon. biasanya semua (atau sebahagian besar) sel tiroid orang yang menghidapi penyakit ini mengeluarkan hormon berlebihanThyroiditis (tiroid bengkak). biasanya keadaan ini bisa pulih dengan sendirinya


Bengkak di leherDegupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debarGementar dan gelisah, terketar-ketarHaid tidak teratur, kurang atau tidak datangKesuburan turunPenumpuan kurangMata menjadi besar (bulging)bad moodKejang ototOesteoporosis (kereputan tulang)Suhu badan naik, tak tahan panasRambut rontokSukar bernafasSukar tidurTekanan darah naikTurun berat badan walaupun selera naikHari ni seha terpanggil untuk menulis tentang thyroid sebab ada customer seha bertanyakan pasal masalah thyroid.


apa itu thyroid?



Thyroid ialah organ yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah mengeluarkan hormon. 

Antara hormon yang terpenting ialah T3 (triiodothyronine) dan T4 (thyroxine). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia. 


Sel-sel thyroid adalah satu-satunya sel dalam badan yang boleh menyerap iodine yang diambil dalam pemakanan kita. Iodine ini akan bergabung dengan amino asid tyrosine yang kemudiannya akan ditukar menjadi T3 dan T4.


Dalam keadaan normal peratus pengeluaran T4 adalah 80% manakala T3 15%. Baki 5% adalah hormon-hormon lain seperti T2 dsb. 
T3 dan T4 membantu sel menukar oksigen dan kalori kepada tenaga. T3 adalah lebih aktif daripada T4.T4 yang tidak aktif itu akan ditukar kepada T3 oleh enzim 5-deiodinase yang ada di dalam hati dan buah pinggang. 
Proses ini berlaku di organ-organ lain seperti hypothalamus yang berada di bahagian otak kita. 

Hormon-hormon lain yang berkaitan dengan fungsi thyroid ialah TRH dan TSH. Hormon-hormon ini membentuk satu system yang kompleks.TRH dikeluarkan oleh oleh hypothalamus. TRH ini menyebabkan pituitari mengeluarkan TSH. TSH pula akan menyebabkan thyroid mengeluarkan T3 dan T4. Oleh itu apa-apa yang mencacatkan salah satu proses di atas akan menyebabkan berlakunya masalah thyroid.


Siapakah orang yang berisiko mendapat penyakit thyroid

Antara orang-orang yang berisiko menghidap penyakit ini ialah : PerempuanGenetik Mengidapi sakit pituitari atau endocrine yang lain Usia lebih 60 tahun Merokok 


Jenis penyakit thyroid
Ada 2 jenis sakit thyroid yang utama :  

1.Hyperthyroidism / Thyrotoxicosis

hyperthyroidism / thyrotoxicosis, hormon tiroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi daripada orang biasa. Antara penyebab penyakit ini ialah :
Toxic nodule goitre. Terlalu banyak iodin di dalam makanan


Tanda-tanda orang yang menghidapi hipertiroidisme:

Pengeluaran peluh banyak, bertambah.
Kulit lembap
Lemah 

2.Hypothyroidism

Orang yang menghidap hypothyroidism pula tidak mempunyai hormon tiroid yang cukup

Tanda-tanda orang yang menghidapi hypothyridism

Badan rasa lemahDaya ingatan menurunHilang indera rasa dan bau Kadar pengepaman jantung perlahan Kulit jadi kuning – lesu, pucat Kulit kering Masalah kesuburan Menjadi tuli, tinitus (telinga berbunyi) Muscle cramp dan bengkak Myxedema – cecair keluar ke kulit menyebabkan puffiness (terutamanya di muka) Pendarahan haid banyak (heavy period) Percakapan lambat Pertambahan berat badan Rambut rontokRasa mengantuk Rendah nafsu seks Sakit kepala Sembelit Suara menjadi serak Tak tahan sejuk 


Bagaimana vitamin shaklee dapat membantu?


Untuk hypertiroidisme

1) ESP

- mengandungi protein soya yang mempunyai unsur-unsur estrogen- kajian mendapati estrogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid seterusnya mengurangkan paras hormon tiroid dalam badan- ini berguna untuk pesakit yang mengalami hypertiroidisme iaitu terlebih hormon tiroid
** boleh menyebabkan kurang rembesan hormon tiroid jadi tidak sesuai untuk pesakit hipotiroidisme (kurang hormon tiroid) 

Untuk hypotiroidisme

1)  VITA-LEA IRON FORMULA

multivitamin yang mengandungi semua vitamin yang baik untuk pesakit hipotiroidisme iaitu iodine, vitamin A, D, E, B2, B3, B6, zink- sumber iodine (kekurangan iodine adalah satu satu punca terjadinya hypotiroidisme)- vitamin A, D menambah keberkesanan T3 (hormon tiroid yang aktif)- vitamin B2, B3, B6 berfungsi dalam penghasilan hormon tiroid- zink diperlukan dalam proses penghasilan tiroksin @ T4 (hormon tiroid tak aktif) dalam kelenjar thyroid dan proses penukaran T4 kepada T3 (hormon tiroid aktif @ tironin)



2) VITA-E COMPLEX

kelebihan vitamin E Shaklee ialah ia mengandungi 10mg Selenium semulajadi- Selenium diperlukan untuk penukaran kepada T3 dan juga mengurangkan antibodi kepada tiroid (salah satu penyebab hipotiroidisme ialah autoimmune atau kehadiran antibodi terhadap sel tiroid dalam badan)- vitamin E bersifat anti-oksidan (juga vitamin A dan C) yang melawan radikal-radikal bebas (kajian menunjukkan pesakit hipotiroidisme mempunyai tahap antioksidan yang rendah)


FREE Consultation

Business OPPORTUNITY with Shaklee!!
Noorfasheha Abidin

Shaklee ID : 1096265

Call / SMS/Whatapps 019 - 936 8826
















No comments:

Post a Comment